ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Sesja Nr XV z dnia 2004-01-30

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

UCHWAŁA XV/86/2004 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 z dnia 2004-01-30

Informacja ogłoszona dnia 2004-04-05 08:47:05 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Uchwała Nr XV/86/2004
Rady Gminy w Skąpem
z dnia 30 stycznia 2004 r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz.1591 z póżn. zm) oraz art. 41 ust. 1,2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.)
Rada Gminy uchwala
Gminy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Programów Alkoholowych na 2004 rok

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1
Nowelizacja Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na Gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, wytycza zakres i wskazuje źródła pozyskiwania środków.
Zadania te w szczególności obejmują:
I. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
II. Udzielenie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy pedagogicznej, psychologicznej i społecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
III. Prowadzenie działalności profilaktycznej, w szczególności dla dzieci, młodzieży.
IV. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
V. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

Realizacja powyższych zadań prowadzona jest w oparciu o Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004

Środki na realizację zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Rozdział II. Zadania

§ 2
I. Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
1. Informowanie o chorobie alkoholowej i możliwości jej leczenia - w tym zakresie wydawane będą przez Komisją ulotki, artykuły do pracy lokalnej, zakup plakatów, udostępnienie literatury fachowej.
2. Dofinansowanie punktów konsultacyjnych prowadzonych przez specjalistów Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Ciborzu oraz Członków Komisji. Punkty czynne będą 2 razy w miesiącu przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Skąpem.
3. Prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych w Zawiszu i Węgrzynicach raz w tygodniu przez 2 godziny i realizacja odpowiednich programów.
4. Współpraca z władzami gminy przy tworzeniu świetlic środowiskowych.
5. Podejmowanie czynności zmierzających do leczenia osób uzależnionych - informowanie i motywowanie do leczenia. Kierowanie wniosków do sądu w celu wydania postanowienia o przymusowym leczeniu odwykowym.
6. Wspieranie ruchów samopomocowych, współpraca z grupami AA, AL.-ANON w Świebodzinie oraz z oddziałem lecznictwa odwykowego w Ciborzu.

II. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy pedagogicznej, psychologicznej i społecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. Organizowanie spotkań i prelekcji z dziećmi, młodzieżą i rodzicami z terenu gminy na tematy związane z profilaktyką uzależnień.
2. Realizacja programów profilaktycznych w świetlicach socjoterapeutycznych i szkolnych przez przeszkolonych nauczycieli i pracowników socjalnych.
3. Współpraca z grupami charytatywnymi, OPS-em, Niebieską Linią, Harcerskim Zielonym Telefonem i Pomarańczową Linią.

III. Prowadzenie działalności profilaktycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie gminy.
1. Współpraca ze szkołami, świetlicami, bibliotekami na terenie gminy w zakresie promowania zdrowego trybu życia, życia bez uzależnień.
2. Realizacja programów terapeutycznych "Elementarz" - II klasa Gimnazjum, program "Jestem OK" - VI klasa szkoły podstawowej .
3. Wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajowości w zakresie spożywania alkoholu, propagowanie i współorganizowanie imprez mających wyraźne odniesienie profilaktyczne tj:
- "Dnia Trzeźwości" w Gminie - imprezy na boiskach szkolnych promujących zdrowy styl życia oraz zakaz sprzedaży alkoholu w tym dniu,
- "Alkohol, papierosy, narkotyki są moim przyjacielem czy nie" konkurs literacki lub przedstawienie teatralne,
- wpieranie "Akcji Młodzieżowych" Cibórz
4. Organizacja imprezy promującej i propagującej życie bez alkoholu - integracja dzieci z świetlic socjoterapeutycznych - spotkanie powiatowe.
5. Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci z terenu gminy.
6. Wspieranie imprez sportowych:
- Zajęcia pozalekcyjne 4 godziny tygodniowo - Szkoły Podstawowe i 8 godzin tygodniowo Gimnazjum,
- Wspieranie klubu sportowego w Ciborzu.
7. Szkolenie osób prowadzących punkty sprzedaży alkoholu.
8. Spotkanie z władzami szpitala, gminy, radnymi Ciborza w sprawie otwarcia klubu "Eskulap" w godzinach popołudniowych.

IV. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
2. Kontrolę przeprowadzają:
a) Upoważnieni przez Wójta Gminy pracownicy Urzędu Gminy,
b) Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych posiadający upoważnienie Wójta Gminy.
c) Funkcjonariusze Policji w zakresie:
- Przestrzegania porządku publicznego wokół miejsca sprzedaży napojów alkoholowych,
- Przestrzegania ustawowego zakazu nie sprzedawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- Przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych.
3. Zakres kontroli:
a) Zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
b) Przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c) Przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwale Rady Gminy.
4. Kontrolę punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeprowadzają co najmniej dwie osoby bez uprzedniego powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do dokonania kontroli mają prawo do:
a) Wstępu na teren obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych,
b) Żądanie pisemnych lub ustnych wyjaśnień od sprzedawców napojów alkoholowych dot. uchybień podczas kontroli itp.
6. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub osoby przez niego zatrudnianej.
7. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli.
8. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskiem niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
9. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, wszczyna postępowanie o cofnięciu zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
10. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od otrzymania wezwania do usunięcia uchybień, przesyła do organu zezwalającego informację o wykonaniu zaleceń pokontrolnych.
11. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadania kontrolne.
12. Rada Gminy otrzymuje coroczną informację o wynikach kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi zawartą w rocznym sprawozdaniu z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skapem.

V. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
1. Współpraca z parafiami.
2. Współpraca z klubami abstynenckimi z sąsiednich gmin.
3. Kontynuowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi tj. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci i Koło Gospodyń Wiejskich.
4. Kontakt z Centrum Terapii Uzależnień w Świebodzinie.
5. Współpraca z całodobowymi oddziałami leczenia uzależnień od alkoholu i narkotyków Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Ciborzu.
6. Prowadzenie szkoleń związanych z problematyką uzależnień.
7. Współpraca z Gminnymi Komisjami Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z terenu powiatu Świebodzin.

VI. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1. Za udział w posiedzeniu Komisji ustala się miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w następujący sposób:
a) Przewodniczący - 25% minimalnego wynagrodzenia,
b) Członkowie - 15% minimalnego wynagrodzenia, określonego w § 1 i 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 2003r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2004r. (Dz. U. Nr 167 poz. 1623).
2. Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną na posiedzeniu Komisji potrąca się 50% należnego wynagrodzenia.
3. Podstawę usprawiedliwienia nieobecności stanowi zwolnienie lekarskie.
Rozdział III. Budżet

§ 3

1. Wynagrodzenie członków GKRPA - 7.700,- zł
2. Podróże, delegacje - 1.000,- zł
3. Wydatki materiałowe, plakaty, kalendarze, artykuły biurowe - 1.500,- zł
4. Działalność profilaktyczna oraz tworzenie bazy do realizacji programu:
- Umowa zlecenie na prowadzenie punktu konsultacyjnego w Pałcku i Ołoboku /w razie potrzeb zmiana miejscowości/ - 1.600,- zł
- Umowa zlecenie na prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych w Węgrzynicach i Zawiszu - 4.000,- zł
- Dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych - 5.000,- zł
- Wywiady 1.000,- zł
- Wypoczynek dla dzieci - 8.000,- zł
- Program profilaktyczny "Elementarz" dla klas II Gimnazjum i "Jestem OK" dla kl. V Szkoły Podstawowej - 2.000,- zł
- Szkolenie członków Komisji - 1.000,- zł
- Integracja dzieci z świetlic socjoterapeutycznych - spotkanie Powiatowe - 600,- zł
- Prelekcje, pogadanki z mieszkańcami gminy na temat uzależnienia - 500,- zł
- Zajęcia pozalekcyjne 4 godziny tygodniowo w Publicznych Szkołach Podstawowych w Międzylesiu, Ołoboku, Niekarzynie, Węgrzynice i 8 godzin w Publicznym Gimnazjum w Radoszynie - po 10zł brutto za godzinę - 9.600,- zł
- Konkurs literacki lub teatralny "Czy alkohol, papierosy, narkotyki są moim przyjacielem" - 3.000,- zł
- Wspieranie "Akcji Młodzieżowych" Cibórz - 1.000,- zł
- Wspieranie Klubu Sportowego w Ciborzu - 1.000,- zł
- Rezerwa - 1.500,- zł
RAZEM - 50.000,- zł
Rozdział IV. Postanowienia końcowe
§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skąpe.
§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń.

Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Mirosław Olczak

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2004-04-05
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2004-04-05 08:47:05
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Zbigniew Woch
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2004-04-05 08:47:05
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patrycja Radajewska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2004-04-05 06:47:05
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1827 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony